Slår du transaktion op i en ordbog, dækker ordet over en handel eller forretning (Kilde: Ordnet.dk).
Inden for E-handel er transaktionen i den klassiske købssituation opbrudt i flere dele: Når din kunde kører kortet igennem dit
betalingsvindue fra din betalingsgateway Freepay, får din webshop en såkaldt autorisation. Det er en slags garanti for, at din virksomhed senere hen kan få pengene, når du sender ordren afsted til kunden.
Men du får altså ikke pengene i samme øjeblik, kunden indtaster sine oplysninger og klikker ‘betal’. Du må som webshop først trække pengene i det øjeblik, I sender ordren afsted. Her indløser I autorisationen – dette kaldes også et capture.
Først her forlader pengene kundens konto. Rent teknisk sker der det, at din betalingsgateway Freepay sender oplysningerne om, at pengene skal hæves over til indløseren/banken. Pengene bevæger sig så fra kunden over til indløseren/banken, som så senere udbetaler dem til webshoppen. En transaktion er fuldendt.
Der findes også andre transaktioner inden for E-handel: Du kan eksempelvis give kunden pengene tilbage, når hun returnerer en vare – det kaldes for en credittransaktion. Lige som du som abonnementsforretning også har mulighed for at lave en transaktion, hvor der ikke sker en overførsel af penge, men blot et tjek af, at kortet virker, så du i fremtiden kan udføre de aftalte transaktioner.
Antallet af transaktioner i dansk E-handel
Der blev i 2019 foretaget mere end 900 millioner transaktioner med danske og udenlandske betalingskort til dansk E-handel. Transaktionerne havde en samlet værdi på cirka 417 milliarder kroner (Kilde: Nationalbankens Statistikbank).
Foretag transaktioner, når du vil, og hvor du vil, med Freepay
Har du en webshop, hvor du pakker mange af dine ordrer selv og gerne manuelt vil foretage et capture, altså indløse autorisationen så pengene bliver trukket på kundens konto og i stedet ryger ind på din, er denne transaktionsløsning naturligvis mulig med din betalingsgateway fra Freepay.
Vi har bygget et nemt og brugervenligt system, hvor du hurtigt kan overskue alle de transaktioner, der venter på at blive gennemført. Alt hvad du har brug for er tilgængeligt på både desktop og mobil. På den måde har du altid din forretning lige ved hånden.
Har du individuelle behov, vil vi meget gerne høre om dem, for kan de generaliseres til markedet, er vi åbne over for at få vores dygtige udviklere til at bygge dem ind. Skriv til os allerede i dag.